FAQ

Sitodruk to najpopularniejsza i najstarsza technika wykonywania nadruków wysokonakładowych na tkaninach, dzianinach i innych różnych materiałach. Forma drukarska ma formę siatki. Miejsca do zadrukowania są odsłonięte, miejsca niedrukowane - zasłonięte. Następnie specjalna farba nakładana jest na powierzchnię sita i przeciskana przez oczka przy pomocy tzw. rakla.
Termotransfer, wgrzewki to inaczej potoczna nazwa sitodruku termotransferowego (druk transferowy). Wykonywany farbami plastizolowymi, drukowany na specjalnym papierze przeznaczonym do nadruków, później nagrzewanych na dowolnym podłożu za pomocą prasy termicznej.
Technika druku polegająca na przenoszeniu farby z aluminiowej matrycy na podłoże (arkusz papieru), poprzez odbicie na cylindrze pokrytym warstwą gumy. To właśnie ułożenie farby na matrycy determinuje w jaki sposób zostanie ona ułożona na cylindrze pośrednim, a w konsekwencji – na arkuszu.
Metoda druku wielkoformatowego. Materiały przygotowane tą metodą charakteryzuje odporność na promienie UV, uszkodzenia mechaniczne, ścieranie, zmiany temperatury i warunki atmosferyczne. Wydruki tego rodzaju świetnie nadają się na tablice reklamowe, oklejanie samochodów, bannery, flagi i inne podobne.
Względnie prosta technika druku pośredniego służąca do wykonywania nadruków na nierównych, nieregularnych powierzchniach (np. długopisy, kubki, gadżety reklamowe). Charakteryzuje się wysoką rozdzielczością i powtarzalnością. Nadruk odbywa się w następujący sposób. Najpierw matryca (metalowa lub polimerowa z wytrawionym wzorem) pokrywana jest farbą, której nadmiar usuwa się przy pomocy tzw. rakli. Następnie tampon (stempel wykonany z miękkiego i gładkiego materiału) dociskany jest do matrycy, co powoduje przeniesienie farby na jego powierzchnię. W ostatnim etapie tampon dociskany jest do powierzchni docelowej.
Zestaw czterech podstawowych kolorów farb drukarskich oraz odpowiadająca im przestrzeń barw w grafice komputerowej. Złożony jest z kolorów: Cyan (szaroniebieski), Magenta (karmazyn), Yellow (żółty), Black (czarny). Docelowe kolory przy użyciu farb w zestawie CMYK uzyskuje się poprzez łączenie wymienionych barw w proporcjach od 0-100% każda. Istotny jest tuaj wyraz "łączenie", ponieważ nie są one mieszane a nakładane warstwami.
Materiały produkcyjne prosimy dostarczać za pomocą poczty elektronicznej (do 20mb) – biuro@hattrick.net.pl; serwera ftp (powyżej 20mb); osobiście do naszego biura na nośnikach DVD/CD, pendrive'ach.
Marginesy bezpieczeństwa to pole między krawędzią projektu, a wewnętrzną częścią projektu. Wszystkie elementy projektu, które mają być wydrukowane w całości – teksty, logotypy, fragmenty grafiki – powinny być odsunięte od linii cięcia o minimalnie 3 mm. Dzięki temu podczas docinania produktu do docelowego wymiaru, nie zostaną one przycięte. Margines ma również znaczenie w przypadku produktów składanych – ulotki, gazety, katalogi czy pudełka. Jeżeli elementy będą zbyt blisko linii bigu (złożenia), może podczas dalszej obróbki introligatorskiej dojść do sytuacji, że znajdą się na tej linii, przez co mogą być nieczytelne lub nawet zakryte (np. w katalogach szytych). Przy większych formatach margines powinien być odpowiednio większy.
Spad to odległość pomiędzy linią cięcia a polem zadruku. Wymagany spad to 2 mm przy wizytówkach, 3mm przy ulotkach. Przy większych formatach spad powinien być odpowiednio większy.
Jak najbardziej należy. Podobnie jak w tradycyjnym druku, nie da się przyciąć papieru idealnie w miejscu gdzie kończy się kolor i zaczyna biała kartka. Kilkumilimetrowy spad pozwala nam obciąć ładnie pracę i zachować jej zakładany format.
Gramatura papieru jest parametrem określającym wagę jednego arkusza papieru o powierzchni jednego metra kwadratowego papieru. Najprościej mówiąc im parametr ten przyjmuje większą wartość tym papier jest grubszy. Gramatura nie określa bezpośrednio sztywności papieru, np. Papier kredowy 300g matowy jest bardziej sztywny od błyszczącego o tej samej gramaturze.
Czas oczekiwania na kalkulację indywidualną wynosi od 1 do 4 godzin w zależności od aktualnej liczby zapytań i wykonywanych kalkulacji. W przypadku większej liczby zapytań, odpowiadamy w czasie maksymalnie 24 godzin od złożenia zapytania.
Czas realizacji produktów wycenianych indywidualnie jest ustalany indywidualnie przez Klienta z kierownikiem produkcji.
Uszlachetnianie polega na pokrywaniu wydruków materiałami mającymi na celu zwiększenie ich wytrzymałości lub podniesienie wartości estetycznych, np. lakierowanie, foliowanie. Oprócz efektów czysto wizualnych, zapewnia drukom elastyczność i odporność na wilgoć oraz chroni je przed ścieraniem.
Określenie to pochodzi od angielskiego zwrotu „desktop publishing" i oznacza zakres prac związanych z przygotowaniem na komputerze materiałów do druku, m.in. projektowanie stron, skład i łamanie, nanoszenie korekt, przygotowanie zdjęć, przygotowanie plików postcriptowych (PS) lub najczęściej PDF do drukarni.
W razie wątpliwości co do poprawności projektu sugerujemy podesłanie projektu do wstępnej oceny na adres mailowy projekty@hattrick.net.pl, nasi konsultanci pomogą w jego ocenie i doradzą co trzeba poprawić.
Zmiany w sterowniku drukarki (np. zmiana formatu papieru, zmiana marginesów) powodują w niektórych aplikacjach (szczególnie w Wordzie!) przeformatowanie projektu i często jego "rozsypanie". Dlatego należy ostatecznie przejrzeć projekt dopiero po ustawieniu wszystkich parametrów drukowania. Aby uniknąć przeformatowania projektu przy druku najlepiej ustawić drukarkę postscriptową jako domyślną, zadać żądany format papieru i dopiero wtedy rozpocząć edycję pracy.
Z powodu problemów z różną interpretacją tych samych plików pakietu Office na różnych komputerach nie przyjmujemy tego rodzaju plików, należy taki dokument zamienić na PDF za pomocą ogólnodostępnych programów do konwersji na PDF.
Do transferu FTP możesz wykorzystać dowolny program jakich wiele w darmowych zasobach Internetu. W programie tym wpisz adres naszego serwera oraz twój identyfikator i hasło.
Wszystkie grafiki, zdjęcia, pliki pomocnicze i opisy znajdujące się naszej stronie WWW są zastrzeżone prawem autorskim. Jeżeli chcesz z nich skorzystać w celu promocji i prezentacji produktów u nas drukowanych - skontaktuj się z nami: biuro@hattrick.net.pl.